يا بلادي .. يا بلادي .. أنا بحبك يابلادي

Sunday 14 August 2011

إستفهام


                    
ماذا ستفعل حينما تجد شخصاً يراك طيباً , خَيّراَ , مؤمناً للغايه
وفجأه !! دون مقدمات
 قرر هذا الشخص أن يَعدِل عن رؤيته تلك.
" فقط " .. قرر ذلك .
قرر وبمحض إرادته أن يرى فيك نقيض ما رآه سابقا
 ليس لشيءٍ فيك أو جديد طرأ عليك أو سوء بَدَرَ منك
لكنه فقـــط .. أراد ذلك



فماذا ستفعل حينها ؟؟



وآخر يرى كل ما فيك جميلاً
يرى أنك أقرب ما تكون إلى المثاليه
لازال وسيظل على رؤيته تلك مهما حدث.

 هذه المره ..
 أنت مَن تريد أن تجعل هذا الآخر يراك خِلافاً لحقيقتك
تريده أن يراك قبيحاً , شريرا , مُتَخلياً عنه , مُخَيّبا لكل آماله
تريد أن تُقصيه بعيداً عنك كي لا يتأذّى بقربك
هل تفعل هذا لصالحه ؟؟  أو كما قيل أنَّ في هذا صالحه
فلتأمل ذلك .





وآخر يراك بإعتدال
يراك أخاً , صديقاً وربما حبيباً
يتوسم فيك الحكمة والرجوله
ينتظر مِنك الكثير
أحيانا تُلبي إحتياجه وأحيانا تخذله
ليس عن عَمدٍ تخذله
إنما لِهمٍ يُضنيك
هَم يشغلك حتى عن نفسك
فما بالك بالآخرين





وآخرون وآخرون وآخرون




آخرون يرونك كما أنت 
 يرونك كنفسك
وغيرهم يرونك كما يحلو لهم
وغيرهم يرونك كما لم ترى نفسك
وآخرون يرونك أفضل مما ترى نفسك



فماذا ستفعل حينما تجد كل هؤلاء يرونك كما يرون ؟؟




4 comments:

الـسـيـدة نـون said...

انا عارفة سكتي كويس والحمد لله
هههههههههههههههههههههههه


أنا جاية هنا علشان اقولك انى جيت هنا قبل كدة

بس انا بحب اجي في صمت وامشي


مش علشان كتاباتك وحشة يا محمدولكن علشان انا مش بيكون عندى حاجة اكتبها ممكن تضيف على اللي انت كاتبه


او لان مثلا البوست اللي كتبته وجعني او مسني بشكل شخصي
زى البوست ده

اصل انا حاليا بمر بنفس الظروف

ناس شايفاني كويسة اوى
وناس شايفانى زبالة اوى
وناس قررت انها تغير نظرتها فيا
وتخليها نظرة سودا
وناس تانية قررت انها تشوفنى كويسة وحلوة


فالبوست ده جاى فى وقته تمام معايا
ومخلينى انا كمان ابتدى ابص للناس نظرة مختلفة وابص لنفسي نظرة مختلفة


وانا متفقة معاك جدااااااا
ان الواحد ساعات بيشوه صورته قدام شخص معين لمجرد انه عارف ان الشخص ده مصلحته هتكون فى البعد عنه
فبيقعد يخذله علشان يريح ضميره من ناحيته

وده ان دل على شيء فبيدل على الحب الشديد



حلوة الجملة اللى انت كاتبها فوق عند راس المدونة
بتاعة يا عابر الدهر

جميلة اوى


خد بالك من نفسك


سلام
اختك خيخة

Mohammad Mamdouh said...

خيخه : بجد شرفني وجودك وتعليقك ف مدونتي المتواضعه
ويشرفني اصلا ان مُدوِّنه بحجمك وقيمتك ف عالم التدوين تعرف مدونتي اساسا . بعيدا عن اعجابك بالمدونه او عدمه اوحتى تعليقك على حاجه فيها
بالنسبه للبوست فأنا كمان متفق معاكي تماما في كل اللي قلتيه
وبعد نقاش مع ناس كتير حوالين البوست ده خَلُصت الى الاتي


" كيف يراك الله ؟ "
اجعل هذا مبلغ همك
لا تهتم " كثيرا " بما يراه الناس فيك
فلتتصالح مع ذاتك وتتقبلها كما هي
وحين يرضى عنك الله سترضى عن نفسك حتما وسيرضى عنك الناس بالتبعيه



بالنسبه بقى للجمله بتاعت ياعابرالدهر فدي والامانه لله انا لاطشها من تتر مسلسل مش فاكر منه اي حاجه غير الجمله دي بس


وبجد وحياة ربنا فرحت جداااا لما قريت " خد بالك من نفسك " .. انتي ونعم الاخت ياخيخه


انتي كمان خدي بالك من نفسك اووووي
وربنا يصلح حالنا جميعا يارب

الـسـيـدة نـون said...

" كيف يراك الله ؟ "
اجعل هذا مبلغ همك
لا تهتم " كثيرا " بما يراه الناس فيك
فلتتصالح مع ذاتك وتتقبلها كما هي
وحين يرضى عنك الله سترضى عن نفسك حتما وسيرضى عنك الناس بالتبعيه



حلو اوي الكوبليه ده يا محمد
يخلينا نركز مع ربنا وبس
ونركز فى افعالنا اللي محدش بيشوفها غير ربنا

من الاخر كدة الكلام ده نطلع منه بحاجة واحدة بس
ان احنا نتقي ربنا فى تصرفاتنا كلها

تسلم ايدك


خد بالك من نفسك

وش واحدة مبتسمة



سلام
اختك نورا

Mohammad Mamdouh said...

يارب يخليكي يانورا
ودايما كده تشجعيني وترفعي من روحي المعنويه

وعلى فكره بقى انا بتعلم منك
بجد وربنا بتعلم منك

وان شاء الله هيجي وقت مناسب اقولك ازاي انا بتعلم منك


حاضر هخد بالي من نفسي وانتي كمان

شكرا ليكي يانورا

وش واحد مبتسم جدااا