يا بلادي .. يا بلادي .. أنا بحبك يابلادي

Tuesday 26 October 2010

( يا رب يا ساتر ( اولى عاداتي التدوينيه



بما اني مدون جديد وحديث العهد بعالم التدوين الالكتروني فده طبعا خلاني اقضي يوميا عدد من الساعات ليس بالقليل ف استكشاف مدونات الاخرين والدعبسه عن الجيد منها وبالرغم من ان في كم مدونه كده شدوني وقررت ارتيادهم بصفه دايمه الا ان لسه عدد كبير جدا من المدونات معرفش عنها حاجه   بس جاري البحث والدعبسه ..
المهم  ... اثناء تنقلي بين المدونات بتستوقفني بعض المواضيع الكويسه فبينئح عليا الكلام  وابقى عاوز اعلق
طيب ازاي ؟؟؟
دا صاحب المدونه ولَّا صاحبتها لا يعرفوني ولا اعرفهم   .. طيب و العمل ايه ؟
فقررت اني ادخل اي مدونه بحركة شياكه ولطافه  كده على غرار دخول بيت غريب بادئاً
بالنحنحه (احمممم ) مصحوبه بتسقيفتين كده ع الايد وتليهم العباره الاشهر ( يارب ياساتر ) يا اااهل الدار قصدي... يا اهل المدونه... ثم تأتي تحية الاسلام قائلا  السلام عليكم وساعات بقول سلامه عليكم.













   نيجي بقى لاهم مرحله وهي مرحله التعليق  !!! طيب دلوقتي انا استاذنت وكله تمام  ..- بييس يعني - وبعدين ؟؟ أنيِّل  ايه انا بقى 
؟؟ عاوز اعلق بس مش عارف مقلق كده ومش مرتاح 
فقلت بردو ياواد يا محمد يا اخويا استاذن تاني مفيش مشكله 
دا حتى الادب فضلوه عن الفجل  فبقيت اسال سؤال صغنتوت  كده ( هو انا ممكن اعلق ؟؟) واقوم  جاي رازع وراه البُقين دول (طيب تمام شكرا ) على اساس ان حد عبرني وقالي اتفضل  .. كده وكده يعني  ما انتوا فاهمين اللي فيها بقى .. بغني وارد على نفسي ...
بس يا سيدي اويا ستي -عادي يعني - وهاتك يا دَش  
أرُص التعليق المحترم واخلع بقى قافلا الموضوع ايه ( قافلا دي ) اسمها ناهيا الموضوع بعبارة  ( شكراا .. استأذن أنا بقى ) وبردو سلامه عليكم 
والحمد لله لحد دلوقت الطريقه دي واكله معايا وجايبه نتايج زي الفل ولسه محدش احرجني وقالي اجري يالا من هنا رُوح العب بعيد والحاجات الوحشه اياها دي
ربنا يستر بقى!!!!!
آآآه افتكرت  .. بعد ما كتبت الموضوع الظريف اللطيف ده قلت (فعقل بالي)  - حاجه كده زي مابيني وبين نفسي - للي ما يعرفش معناها  .. عادي بقى احنا اخوات ..  ام هند ؛ قلت فعقل بالي ألا هو يا واد يا محمد بيه هم َّ اول اما اخترعوا المدونات  دي كان حد يعرف حد ؟ طبعا  لأ .
اكيد كان حد بيكتب موضوع وحد تاني خااااالص ميعرفوش بيعلق عليه وهكذا  وهلم جَرَّ لحد ما الناس بدات تعرف بعضها  فقلت طيب وايه لزمته العك والرغي اللي انا عمال ادح فيه من الصبح ده  طالما الحكايه طلعت سهله كده . يعني واحد يكتب والباقيين يعلقوا .. عادي جدا ا ولا الحكايه بقى مستهله احمم ولا داستور  ولا الجو البلدي دا خالص 
ايه الليله السوده دي أما انا طِلعت واد ((( تيييييييييييييت )))) بصحيح 
بس ... عيييييييب !!! انا اللي اشتم بس 
ورجعت اقول ( تاني ) فعقل بالي  طيب ما التدوين سهل اهه يا جدعان 



هي كيميا يعني (( على فكره الكيميا دي تخصصي ))  المهم بقى اكتشفت بعد طول انتظار ومعاناه رهيبه رهيبه ( الحقيقه المره) ؟ حقيقة التدوين  وخَلُصت  الى الاتي :::  ايوه  خلصت الى الاتي ::::: خلصت الى الاتي  :::: طيب طيب بالراحه كنت بعمل شوية ( ساسبنس ) . المهم  خَلُصت  الى الاتي :::(( هو التدوين إيه غير  بوست وتعليق وشوية أفكار فوق  بعض ))   وطبعا حاجات تانيه كتييييييييييير بس كانت هتبوِّظ الأفيه فمكتبتهاش .
وبعد اولى ايامي التدوينيه الالكترونيه اكتشفت بردو ان
(( النت .... كِيف و التدوين ... ادمان ))




 وقررت اني ان شاء الله  ...ان شاء الله لما آجي أعلق ف مدونة حد معرفوش  هكتب بردو (( يارب يا ساتر ))  ما خلاص بقت عاده ... ودي مش اي عاده  دي (( اولى  عاداتي التدوينيه ))... .. ....  وربنا ما يقطعلكم عاده
 وع فكره بقى كل الكلام اللي هنا ده نتيجة قدحي لِزناد فِكري وزِنات علوي  وزِنات صدقي وكل الزينات اللي ف الدنيا
يعني اللي هيلطش كلمه ولا كلمتين 
وربنا لَولع ف نفسي وف المدونه
واذا كان عاجبكم
يجطع النت ع النتيته  ع اللي عينتتوا عليه


استأذن انا بقى


بس خلاص وشكرن

سلامه عليكم



No comments: